Een leuk nieuwtje op het gebied van portretrecht. Drogisterij Kruidvat heeft per ongeluk, zonder toestemming, een bewerkte foto van voormalig kamerlid Sabine Uitslag in haar folder geplaatst. Als “schadevergoeding” heeft Kruidvat beloofd een jaar lang luiers te sponseren voor het Sandra Muller Babyhuis.

Mevrouw Uitslag ontdekte in de kruidvatfolder een foto die wel heel erg op haar leek. Uiteindelijk bleek er sprake van een vergissing. Volgens een woordvoerder van Kruidvat is deze foto door het reclamebureau als inspiratie naar de illustrator gestuurd. De illustrator heeft deze foto bewerkt en in de folder geplaatst.

Het portretrecht

In een kort radio interview gaf mevrouw Uitslag aan dat het gebruik van de foto strafbaar is. Dat is niet helemaal waar, maar ze kan wel een beroep doen op haar portretrecht. Een geportreteerde kan namelijk bezwaar maken tegen de verspreiding van een portret wanneer hij/zij daarbij een redelijk belang heeft. Een belang alleen is niet voldoende, dat belang moet ook redelijk zijn.

Om te beoordelen of een belang redelijk is zal de rechter dus een belangenafweging maken. In dit geval kan mevrouw Uitslag aangeven dat ze liever niet met haar gezicht verschijnt in een commerciële folder. Daarnaast geniet zij, als voormalig kamerlid, enige bekendheid. Vanwege die bekendheid is haar portret geld waard, net zoals een fotomodel. Daarom kan zij een vergoeding vragen voor het gebruik van die afbeelding. Of deze belangen redelijk zijn is afhankelijk van het verweer van Kruidvat en het belang dat zij heeft om juist die ene foto te gebruiken.

Op grond van het portretrecht had mevrouw Uitslag dus een verbod op publicatie of schadevergoeding kunnen vorderen bij de rechtbank.

Oplossing: 17.000 luiers

Het kan ook anders, mevrouw Uitslag is toevallig ambassadeur van het Babyhuis. Die organisatie vangt baby’s op voor wie de ouders tijdelijk niet kunnen zorgen en verbruikt jaarlijks nogal wat luiers. Zij verzocht Kruidvat daarom, via Twitter, één jaar lang luiers te sponsoren voor het Babyhuis.

Inmiddels heeft Kruidvat laten weten dat zij voor één jaar luiers zullen sponsoren. Overigens gebruikt het kinderhuis 17.000 luiers per jaar, á € 0,13, maakt dus ongeveer € 2.200,-.

Met een beetje creatief denkwerk handig opgelost dus.

Licentie

Creative Commons-Licentie
Lexxit Knowledge van Lexxit is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported-licentie.
Gebaseerd op een werk op www.lexx-it.nl.

Lexxit geeft vrijblijvend advies over uw casus!

Meld internetmisbruik